15.6 C
Ikaria
Τρίτη, 14 Μαΐου, 2024
- Advertisement -

Δριμύτατη αντίθεση και ανησυχία για το προτεινόμενο νομοσχέδιο με τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο»

Δείτε επίσης

Η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ικαρίας – Φούρνων εξέφρασε δριμύτατη αντίθεση και ανησυχία για το προτεινόμενο νομοσχέδιο με τίτλο “Ελεύθερο Πανεπιστήμιο”, το οποίο προωθεί η κυβέρνηση. Η ΕΛΜΕ καταδικάζει το νομοσχέδιο ως αντιδραστική κίνηση που απειλεί το συνταγματικό πλαίσιο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την ΕΛΜΕ, το νομοσχέδιο προτείνει ένα σύστημα που ενισχύει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εις βάρος των δημόσιων, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια εκπαίδευση και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.

Ακολουθεί η Ανακοίνωση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ικαρίας – Φούρνων (Εύδηλος 1/2/2024)

Η κυβέρνηση της ΝΔ, επιχειρώντας να παρακάμψει το Σύνταγμα, επεξεργάζεται νομοσχέδιο, αντιδραστική τομή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας, με τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», καταργώντας ουσιαστικά το άρθρο 16. Το νομοσχέδιο βάζει σε υπαρξιακό κίνδυνο τα δημόσια πανεπιστήμια, υπονομεύει δραστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και παραδίδει την παιδεία στις ανάγκες και τα κέρδη του κεφαλαίου. Αναδεικνύεται έτσι, ο ενιαίος τρόπος με τον οποίο επιχειρεί τη μετάλλαξη του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου δίνοντας τα βορρά στις «ανάγκες» της αγοράς.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο: 

  • Τα δημόσια Πανεπιστήμια θα υποχρεωθούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ για να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό με αυτά. Ήδη  η ευθυγράμμιση των πανεπιστημιακών ερευνητικών προγραμμάτων  με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, ώστε αυτές να χρηματοδοτούν τα διάφορα προγράμματα και να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των σχολών είναι μια πραγματικότητα.  
  • Αυξάνονται οι ταξικοί φραγμοί σε αυτούς/ές που θέλουν να σπουδάσουν. Καταργείται επί της ουσίας η αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση μιας και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα είναι προσβάσιμα στην συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών των λαϊκών τάξεων, αφού δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στα δίδακτρα. Έτσι στις ΗΠΑ με τα επίσημα στοιχεία, τα φοιτητικά δάνεια φτάνουν στο εξωφρενικό ποσό των 1,77 τρις $ !
  • Καταργείται στην πράξη η δωρεάν παιδεία, καθώς οι «θεμελιώδεις ελευθερίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης» που επικαλείται η κυβέρνηση, απαγορεύουν κάθε κρατική ενίσχυση/επιδότηση στα δημόσια, στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό» με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια- επιχειρήσεις ! 
  • Οδηγούνται στο μαρασμό και μοιραία στο κλείσιμο , περιφερειακές σχολές του δημόσιου Πανεπιστημίου, αφού με παραπλήσιο κόστος φοίτησης ένας φοιτητής που  μπορεί να πληρώσει δίδακτρα και να πάρει ένα πτυχίο σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο, θα επιλέγει ένα  κοντά στο σπίτι του. 
  • Η καταστολή, η επιτήρηση, η απαγόρευση θα είναι δομικό στοιχείο ενός πανεπιστημίου που λειτουργεί ως επιχείρηση, όπως γίνεται ήδη στα ιδιωτικά σχολεία και κολέγια. Το πανεπιστήμιο- επιχείρηση δε θέλει ακαδημαϊκή ελευθερία και έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες. Χρειάζεται  έρευνα για τα συμφέροντα των εταιρειών χορηγών και σπουδές που θα στοιχίζουν φτηνά.
  • Μεταβάλλεται εντελώς ο χάρτης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για το εκπαιδευτικό προσωπικό.  Η ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και ο κατατεμαχισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων εν τέλει, καταλήγει να συμπιέζει όλα τα δικαιώματα προς τα κάτω, με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων. 
  • Υπονομεύονται έτσι και τα επαγγελματικά δικαιώματα χιλιάδων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί που τελείωσαν το δημόσιο πανεπιστήμιο και που εργάζονται ως αναπληρωτές/τριες με βάση το βασικό τους πτυχίο συγκεντρώνοντας προϋπηρεσία, θα δουν μέσα σε μια μέρα τα πτυχία τους να εξισώνονται με το κάθε λογής ιδιωτικό ΑΕΙ, το οποίο θα δίνει πτυχία που θα αποκτώνται μέσω διδάκτρων. 
  • Το «ελεύθερο» Πανεπιστήμιο είναι στο ίδιο πλαίσιο με το «αυτοαξιολογούμενο» σχολείο που λειτουργεί ως αυτόνομη επιχειρηματική μονάδα που ανταγωνίζεται τις άλλες, κατηγοριοποιημένη και συνεχώς αξιολογούμενη, ώστε να υπερισχύσει σε αυτό τον ανταγωνισμό, που δεν λειτουργεί με βάση τις ανάγκες μαθητών και φοιτητών, αλλά με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ως βασικό στοιχείο για την επιβίωσή της. Στη λογική αυτή, μαζί με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, εντάσσεται και η ελεύθερη επιλογή σχολείων.

Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αφορά όλη την κοινωνία γιατί:

  • Η παιδεία αντιμετωπίζεται ως εμπορικό προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό που οφείλει να παρέχεται δημόσια και δωρεάν σε όλες και όλους. Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ένα ακόμα βήμα για την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης . Η ΕΒΕ αποκλείοντας από την είσοδο στα ΑΕΙ 40.000 περίπου νέες και νέους, η καθιέρωση του εθνικού απολυτήριου με βάση τις εξετάσεις της Τράπεζας Θεμάτων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και η αντίστοιχη σύνδεση τους με την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση , κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση.
  • Η ανταπόκριση των μαθητών στις απαιτήσεις του Δημόσιου Σχολείου θα ατονήσει,  ξέροντας ότι ακόμη κι αν δεν επιτύχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις, θα βρουν μια θέση σε κάποιο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο επί πληρωμή. Ουσιαστικά θεσπίζεται ΕΒΕ και Τράπεζα Θεμάτων για όποιον δεν μπορεί να πληρώσει, και κανένα κριτήριο εισαγωγής για όποιον μπορεί. Εκτός της αδικίας, αυτό σημαίνει ότι θα πληρώνεις πολλά για να είσαι σε μια σχολή με πιθανόν χαμηλό επίπεδο σπουδαστών και συνεπώς διδασκαλίας. Η συνέπεια  για τους καθηγητές θα είναι αδιάφοροι μαθητές, ενώ για την κοινωνία θα είναι αμφιβόλου ποιότητας  πτυχία, άρα και επαγγελματίες.
  • Τα μεγάλα και έγκυρα Πανεπιστήμια του εξωτερικού είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία ΔΗΜΟΣΙΑ. Τα λίγα μη κρατικά Πανεπιστήμια που έχουν σπουδές επιπέδου δε θα έρθουν στην Ελλάδα να φτιάξουν παράρτημα. Την αξία των ΑΕΙ δεν την φτιάχνει το πρόγραμμα σπουδών και το πολυτελές κτίριο, αλλά οι  καλοί καθηγητές και το επίπεδο εργαστηριακής έρευνας. Οι καθηγητές σε αυτά τα Πανεπιστήμια ελάχιστα ασχολούνται με τη διδασκαλία , αφού η δουλειά τους είναι σχεδόν αποκλειστικά η επιστημονική έρευνα και οι δημοσιεύσεις.  Ένα τέτοιο ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα είναι πανάκριβο. Εξ άλλου και στο εξωτερικό για να επιβιώσουν ακόμη και αυτά τα πολύ γνωστά, στηρίζονται σε κρατικές επιχορηγήσεις και σε χορηγίες εταιριών για έρευνα. Εδώ θα δημιουργηθούν σχολές ιδιωτικές, πρώην κολλέγια, με πτυχίο αναγνωρισμένο ως ΑΕΙ πλέον. Σχολές επιχειρήσεις που, αν δεν επιβιώνουν οικονομικά μπορεί να κλείσουν εν μία νυκτί και να βρεθούν οι φοιτητές ξεκρέμαστοι, σύμφωνα και με την εμπειρία που υπάρχει από το  εξωτερικό. 

Αξιολόγηση, ιδιωτικά ΑΕΙ, επαγγελματική εκπαίδευση, εθνικό απολυτήριο, ελεύθερη επιλογή σχολείων, ΕΒΕ, τράπεζα θεμάτων αποτελούν ενιαία επιχείρηση αλλαγής του DNA του δημόσιου Σχολείου και Πανεπιστημίου.

Τα σχέδια αυτά μας αφορούν και θα μας βρουν απέναντι!

Ο αγώνας μας είναι αγώνας απέναντι στο σύνολο των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων που έχουν συντελεστεί τα προηγούμενα χρόνια, από την πλευρά της διεκδίκησης αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, δημόσιου Πανεπιστημίου και σχολείου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νέας γενιάς. Η απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι ενιαία και άμεση: Αγώνας απεργιακός για την υπεράσπιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, για την υπεράσπιση της Δωρεάν Δημόσιας Παιδείας ως βασικού πυλώνα της Κοινωνίας μας.

- Advertisement -spot_img

More articles

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Latest article

- Advertisement -spot_img