Βασίλης Κικίλιας: «Πρόκειται για αύξηση 1-2 σεντ ανά κιλό εμπορεύματος. Δεν δικαιολογείται και δεν θα γίνει ανεκτή καμία μετακύλιση»
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας ξεκαθάρισε σήμερα Πέμπτη 15 Μαΐου από τη Βουλή ότι το Υπουργείο δεν έχει παρέμβει στις τιμές των ναύλων για τα φορτηγά και δεν προτίθεται να το πράξει. Οι αυξήσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, οφείλονται σε εμπορικές αποφάσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών και μεταφράζονται σε επιβάρυνση μόλις 1-2 λεπτών του ευρώ ανά κιλό μεταφερόμενου φορτίου.
Τόνισε πως ενδεχόμενη μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές θα αντιμετωπιστεί από τις αρμόδιες αρχές. Υπενθύμισε επίσης την τροπολογία που απέτρεψε αυξήσεις έως 15% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επιβατών από 1η Μαΐου. Παράλληλα, αναφέρθηκε σε έργα λιμενικής αναβάθμισης και τη σημασία της νησιωτικότητας για την οικονομία και τη διασύνδεση των νησιών.
Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (15/05/2025):
Από το βήμα της Βουλής τοποθετήθηκε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σχετικά με τις τιμολογιακές πολιτικές στις ακτοπλοϊκές μεταφορές και τις κυβερνητικές παρεμβάσεις για τη στήριξη της νησιωτικής οικονομίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα ναύλα για τα φορτηγά, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει καμία θεσμική παρέμβαση από πλευράς Υπουργείου στις χρεώσεις: «Το Υπουργείο, σε ό,τι έχει να κάνει με τα φορτηγά, ούτε τα πείραξε, ούτε τα άλλαξε, ούτε πρόκειται να τα αλλάξει».
Παράλληλα, εξήγησε ότι οι όποιες αυξήσεις που παρατηρούνται από ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες στα ναύλα των φορτηγών, αντιστοιχούν σε εξαιρετικά μικρό κόστος ανά κιλό στα εμπορεύματα: «Σε τι αναλογούν οι αυξήσεις αυτές; Αν υπολογίσετε -ειλικρινώς- είναι 1-2 σεντ ανά κιλό».
Ο Υπουργός ξεκαθάρισε πως, τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις δεν μπορούν να αποτυπωθούν ως μετακύλιση στις νησιωτικές αγορές: «Εάν κάποιοι πιστεύουν ότι θα προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν μετακυλίοντας –το επαναλαμβάνω, με ένα, με δύο cents ανά κιλό– στην αγορά, να το ξεχάσουν αυτό. Υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό δεν θα γίνει ανεκτό σε καμία των περιπτώσεων».
Στη συνέχεια, ο κ. Κικίλιας υπενθύμισε τη νομοθετική παρέμβαση που έκανε η Κυβέρνηση, προκειμένου να αποτραπούν αυξήσεις στα επιβατικά εισιτήρια των ακτοπλοϊκών, που είχαν προαναγγείλει οι εταιρείες ότι θα γίνουν από την 1η Μαΐου:
«Αυτό το οποίο έκανε η Ελληνική Κυβέρνηση είναι να βρει τρόπο –και τον βρήκε, διά εμού και του συνόλου της Προεδρίας της Κυβέρνησης, που έχει την ευθύνη για την οικονομική πολιτική– με μία τροπολογία την οποία έφερα εδώ στη Βουλή και ψηφίστηκε, για να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τους συμπολίτες μας επιβάτες, καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ενώ, ήδη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες το είχαν ανακοινώσει από 1η Μαΐου και οι αυξήσεις θα ήταν 13% έως 15%».
Περιγράφοντας τη συνεχιζόμενη προσπάθεια για αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στις τακτικές του επισκέψεις σε νησιά:
«Θα προσπαθήσω να πάω σε όσο το δυνατόν περισσότερα νησιά γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, έτσι ώστε να εκκινήσουν λιμενικά έργα –και έχουν εκκινήσει– να μπουν σε μία σειρά τα master plan, να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί και να δοθεί η δυνατότητα να έχει κι άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα η νησιωτικότητά μας».
Τέλος, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη στρατηγική σημασία της νησιωτικότητας:
«Η νησιωτικότητά μας, που κατά την άποψή μου είναι συγκριτικό πλεονέκτημα, δεν χωρά σε αμφισβητήσεις και αντιδικίες, πολιτικές ή μικροπολιτικές. Υπερβαίνει πολύ όλους εμάς. Αν το βλέπουμε κομματικά, είναι εθνικό και πατριωτικό μας καθήκον. Είναι στρατηγική μας για την αύξηση του κομματιού της ναυτιλίας που φέρνει έσοδα στη χώρα –και του τουρισμού, και της διασύνδεσης– και είναι υποχρέωσή μας, γιατί οι νησιώτες μας πρέπει να είναι ισότιμοι με όλους τους άλλους Ευρωπαίους πολίτες. Άρα, δεν θα μπορούσαν να υστερούν στο κομμάτι της διασύνδεσης».